X

Icecat the open catalog

Re: No dip in 2010 for the online channel with 78% growth led by HP, Lenovo and DELL. Electronics retailers moving online make their mark.
Date:
12-01-2011
Sender:
martijn
Subject:
Re: No dip in 2010 for the online channel with 78% growth led by HP, Lenovo and DELL. Electronics retailers moving online make their mark.
Document:
Message:
http://www.channelworld.nl/nieuws/38847/online-kanaal-groeide-78-procent-in-2010.html

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=3102230
Elektronicaketens omarmen click & brick fundamenteel

12 januari 2011 13:30 - Door Erwin Boogert

Fysieke elektronicaketens in Europa en Amerika doen internet er niet langer bij, maar zetten het fundamenteel in als volwassen verkoopkanaal. Consumenten kopen niet enkel computers en telefoons, maar ook koelkasten, fornuizen en doe het zelf-apparatuur via het web.
Dat beeld wordt duidelijk uit de gebruikscijfers die Icecat uit Nieuwegein publiceerde. Het bedrijf leidt dat af uit de digitale productinformatie die het aan webwinkels en prijsvergelijkers als eBay, Ciao Shopping, Amazon en Buy.com verspreidt. Die data publiceert het bedrijf gratis. Fabrikanten betalen daar sponsorgeld voor.

Directeur Martijn Hoogeveen: ”Een grote verrassing is de snelle opmars van een aantal huishoudelijke categorieën zoals Fornuizen & Ovens (+340 procent) en Koelkasten (+189 procent), ook al staan deze categorieën nog wel onder in de top 100. Het laat zien dat het online kanaal niet alleen over IT, Telecom en consumentenelektronica gaat, maar ook steeds meer over witgoed. Deze trend heeft te maken met de brick & click-strategieën van de grote retailers, zoals Media Markt/Saturn, en het toenemende bewustzijn onder witgoedmerken dat resistance against the online hive futile is”.

In Nederland is dit beeld zichtbaar bij bedrijven Modern, BCC en Scheer en Foppen.

Volgens Hoogeveen geldt de trend niet enkel voor witgoed, maar ook bruingoed en alle spullen met een stekker in het doe het zelf-segment. Steeds meer fabrikanten stellen hun productinformatie aan Icecat beschikbaar voor digitale exploitatie. “Partijen die altijd de poorten gesloten hielden begrijpen nu dat ze mee moeten doen. Dat zag je twaalf jaar geleden ook in de IT-markt”, zegt de ondernemer ook uit ervaringen die hij opdeed met zijn webwinkel TakeItnow.

Een bedrijf als Dell is ontstaan als directe verkoper, maar zet zichtbaar stevig in op verkoop via derden. Icecat verspreidde 436 procent meer data van Dell in 2010 dan in het jaar ervoor. Ook Apple verkoopt steeds meer via derden. "De verhouding is nu nog 50-50".

“Terwijl Dell in 2009 op plaats 109 eindigde komt het in 2010 uit op plaats 40. Als deze computerbouwer op deze weg doorgaat, wordt het een top 15 kanaalmerk in 2011, en duurt het tot 2012 voordat DELL een serieuze uitdager wordt voor de concurrentie als Lenovo, Acer en Toshiba”, aldus Hoogeveen.

Het Nederlandse bedrijf zag het internationale gebruik van zijn data afgelopen jaar met 78 procent groeien.

In 2010 faciliteerde Icecat 874 miljoen data-sheet downloads (DD's) voor producten van 5.228 verschillende tech-merken door zo'n 12.700 online channel partners vanuit 87 verschillende landen.

“In absolute termen zijn het HP (+116,6 Miljoen DD's), Lenovo (+9,1 miljoen DD's) en Samsung (+8,4 miljoen DD's) die de grootste vooruitgang laten zien in het online kanaal. HP's voorsprong op de rest is nog steeds verbijsterend: bijna 29 procent van de gedownloade data-sheets hebben betrekking op een HP-product. De nieuwe nummer twee in het online kanaal, Lenovo, levert 2,5 procent van de gevraagde data-sheets (=22 miljoen DDs), minder dan 10 procent van het verkeer dat HP genereert. Nummer drie, Sony, volgt dicht achter Lenovo met 2,3 procent van de opgevraagde data-sheets”.

Icecat is met 70 medewerkers actief in 78 landen en kent enkel in Cnet (CBS Interactive) en GfK internationale concurrenten. Deze bedrijven bieden de productinformatie echter niet gratis aan. Hoogeveen richt zijn aandacht komend jaar op het bereiken van marktleiderschap in Amerika en het uitbreiden van de aanwezigheid in Azië. “Daar duurt het langer om nummer één te worden omdat er wel veel internetgebruik is, maar de breedbandpenetratie valt nog tegen”.

Please, login to reply