X

Icecat der Open Katalog

NL Persbericht Q3 2013: Scherpe opleving vraag computers positieve indicator economie, volgens Icecat. Wereldwijde ecommercekanaal groeit 38% in 3e kwartaal dankzij China.
Datum:
09-10-2013
Absender:
MJH
Betreff:
NL Persbericht Q3 2013: Scherpe opleving vraag computers positieve indicator economie, volgens Icecat. Wereldwijde ecommercekanaal groeit 38% in 3e kwartaal dankzij China.
Dokument:
Nachricht:
PERSBERICHT

Amsterdam, 9 oktober 2013

Scherpe opleving vraag computers positieve indicator economie, volgens Icecat.
Wereldwijde ecommercekanaal groeit 38% in 3e kwartaal dankzij China.

Highlights derde kwartaal 2013
- Notebook index laat groeispurt zien, een positieve economische indicator
- Global e-channel groeit 38%
- China leidt de groei in e-channel downloads
- Consumer Electronics merken nemen topposities over van computermerken
- Verlichting wordt belangrijker in E-channel

Notebook Index positieve trendbreuk 3e kwartaal
Een zeer positief economisch signaal is dat in het 3e kwartaal 2013 de online interesse in notebooks en andere computercategorieën enorm sterk gegroeid is. Na van kwartaal op kwartaal steeds verder weg te zakken gedurende de economische recessie in Nederland en delen van Europa, is de vraag naar notebooks in het 3e kwartaal dit jaar meer dan verdubbeld ten opzichte van het vorige kwartaal. Ook op jaarbasis is de trend voor notebooks opeens zeer positief (+53%) in het 3e kwartaal. Ook andere computercategorieën ondervinden dezelfde trendbreuk. Het heeft er alle schijn van dat het economische klimaat – in vooral Europa – omgeslagen is in een positieve richting en bedrijven weer investeren in werkplek- en procesautomatisering.

Wereldwijde E-kanaal groeit met 38% in 3e kwartaal 2013
Het aantal aangesloten kanaalpartners is in het 3e kwartaal 2013 met 38% toegenomen in vergelijking met dezelfde periode in 2012. In Q3 ondersteunde Icecat 549 miljoen datasheet downloads (DDs) voor de producten van 6775 verschillende merken in 165 verschillende landen. Het aantal gemeten merken steeg met 14% en het aantal ondersteunde categorieën groeide met 18%. Het aantal aangesloten e-commerce platformen steeg steil met 76%. Het gebruik van Icecat datasheets wordt nu gemeten in 112% meer landen dan een jaar eerder. Een echte wereldwijde dekking is bereikt.

China leidt de groei in ecommerce downloads
Het wereldwijde e-channel laat in het 3e kwartaal interessante verschuivingen zien in het belang van landen, in termen van product-datasheets downloads. China's downloadaandeel is verbeterd met bijna 5% als gevolg van de groeiende rol van China in de e-conomy. Opvallend zijn ook de stijgingen van de downloadaandelen van Nederland (+4%) en Duitsland (+1.7%). Het is interessant dat landen als Wit-Rusland (+0.6% aandeel) ook een sterke relatieve vooruitgang boeken.

Consumentenelektronicamerken stijgen in de Top 10 E-channel-merken
De relatieve positie van de kampioen van het e-channel, HP (25%), staat onder druk in Q3-2013. De kloof met nummer 2 is nog nooit zo klein geweest, sinds Icecat begonnen met het meten van het e-kanaal in 2002. Het symboliseert de turbulente omstandigheden waarin computermerken deze jaren verkeren, en de opkomst van consumentenelektronica (Philips +231%, Sony +104% en Samsung +24% respectievelijk). Onder de Aziatische computermerken is het vooral Asus (+37%) die de leiding neemt, voor Lenovo (+22%) en Acer (+48%). Toshiba (-24%) staat onder druk, en Fujitsu (+57%) beleeft een comeback in de merken top 10. Meest opmerkelijk in de top 10 snelgroeiende kanaalmerken zijn Philips en Trend Micro (+240%).

Vraag Notebooks stuitert plotseling omhoog met 53%
Na vele kwarten van daling is de online vraag naar notebooks plotseling gestegen met + 53% in Q3-2013, vergeleken met een jaar eerder. Het is opnieuw een signaal, dat de economische recessie Europa begint te verlaten, en meer in het bijzonder, is het mogelijk de eerste zwaluw van een nieuwe IT-zomer. Dit is in lijn met trends in inkopersindexen in veel Europese landen is, wat zich ook zal uiten in een toegenomen vraag naar computers. Niet onlogisch is verder de grote vraag naar accessoires voor mobiele apparatuur (+134%).

Verlichting vindt zijn plek in E-channel
In de top 10 snelgroeiende categorieën, in Q3-2013, is het logisch dat laptopreserveonderdelen een grote sprong laten zien. Opmerkelijk is de aanwezigheid van verlichting in deze top 10: hanglampen, wandverlichting, spotjes en plafondverlichting. Het toont de huidige adoptie van deze categorieën in het E-channel. De sector verlichting transformeert nu ten gevolge van de e-commerce-golf net als alle andere "elektronische" sectoren voordien. Het is een voorbode dat ook speciaalzaken gefocust op verlichting uit de traditionele winkelstraat gaan verdwijnen, zoals we ook hebben kunnen zien in andere sectoren voordien.

Over Icecat
Icecat NV is een onafhankelijke wereldwijde uitgever van ecommercestatistieken en syndicator van productcontent. Icecat is onderdeel van de iMerge BV ecommercegroep. Icecat is een Deloitte Technology Fast 50-bedrijf.
Icecat heeft zo'n 2 miljoen product datasheets geproduceerd voor zo'n 7000 verschillende merken. 35 wereldtalen worden ondersteund. Icecats statistieken worden gegenereerd op basis van miljarden productdatasheet-downloads door zo'n 30.000 ecommerce-websites: online shops, ERP-systemen, vergelijkingssites, inkoopsystemen, productbeoordelaars en andere toepassingen.

De downloadpopulariteit van de producten van een merk wordt beïnvloed door:
- de populariteit van individuele producten;
- de beschikbaarheid van producten via distributeurs en ecommercepartners;
- het niveau van standaardisatie van productdata t.b.v. zoeken & vergelijken;
- online campagnes;
- compatibiliteitsrelaties en cross-sell en up-sell intelligence;
- gratis verspreiding van (multimediale) productdata.

Bitte anmelden, um zu antworten